de weersvooruitzichten!

dinsdag 9 maart 2010

Het blijft GIS-werk

De afgelopen weken heb ik flink zitten GISsen. Op de pc zijn wij Pratt Planners volop bezig met Geografische Informatie Systemen.
In het begin onderschatte ik dit programma, maar ik kwam er al gauw achter dat het meer vergt dan een paar keer klikken. Het is een complex programma, en ik heb er echt zwaar mee zitten worstelen de eerste paar weken. Nee, die shit is niet easy! Eindelijk begin ik het een beetje onder de knie te krijgen, en zie ik er de lol van in. Je kunt er zoveel mee doen.

Dit is bijvoorbeeld een kaart van alle stoepranden in een afgebakend gebied aan de Upper West Side van Manhattan.


Deze kaart laat de vormen van de blocks zien.


Je kunt ook de voetafdrukken van alle gebouwen in de wijk opvragen.


En als je het allemaal opstapeld krijg je al gauw een mooie technische kaart van de wijk.



Tot slot kun je ook nog met de kleuren spelen, en wat uitzoomen indien gewenst.


Het wordt echter pas echt interessant op het moment dat je naar verbanden gaat zoeken. Hoe zit het met de toegankelijkheid van de openbare ruimte (het groen in de buurt) voor mensen die van het OV of hun fiets afhankelijk zijn? De volgende kaart laat alle metrolijnen, buslijnen en fietspaden in de buurt zien, en geeft hun ligging aan ten opzichte van de openbare ruimten.

Alle kaarten zijn geproduceerd met het programma ArcMap, sommige heb ik nadien nog bewerkt met Adobe Illustrator.

Dit gaat behoorlijk verder dan je huis-tuin-en keuken Google Maps! Je zit aan de andere kant van de computer, niet als kaartengebruiker, maar als kaartenmaker.
Goed, ik hoop dat ik jullie intussen niet verveel met al mijn verhalen over mijn stage en mijn studie (die twee zaken laten weinig te wensen over, alhoewel ik nog steeds tijd heb voor fotografie en kroegavondjes). Ik weet niet zo goed waar ik anders over moet schrijven, jullie geven mij immers nauwelijks feedback (lees: reacties!); ook het bloggen blijft giswerk!
Greetz,

Ron

1 opmerking:

  1. Hey neefje,

    Ik vind je blogs leuk hoor! Spreekt mij wel aan, die geografische informatie en je studie. Jammer dat het zo duur is, anders zou ik zo met je mee gaan studeren in NYC ;-)

    Kun jij tijdens het doelloos ronddwalen eens kijken wat een geschikt en betaalbaar hotel is voor twee volwassenen en een baby, bij jou in de buurt, zo voor oktober ongeveer......

    Grzt,

    Rutger

    BeantwoordenVerwijderen