de weersvooruitzichten!

donderdag 14 april 2011

tour guide in eigen stad

Waarde lezers,

afgelopen maandag hing ik hier een dagje de toerist uit.
High school homie Robin was hier, reden genoeg dus om er eens een dagje op uit te trekken en de stad voor de zoveelste keer uit te kammen. Ik krijg daar namelijk maar geen genoeg van.

We begonnen bij Wall Street.





Vervolgens deden we Bowling Green aan. Dit stukje gras ligt er al sinds de Nederlanders zich hier in de 17e eeuw hadden gevestigd, onbebouwd bij.


Vervolgens liepen we door naar Battery Park, een park dat in het zuidelijke uiteinde van Manhattan gelegen is.









Lower Manhattan heeft een aantal straten waar het gemotoriseerd vervoer uit verbannen is. Terrasjes en historische voorgevels te over.







We deden ook de South Street Seaport aan, een oude pier die opnieuw ingericht is. Tegenwoordig meren daar meer toeristen aan dan schepen, zoals traditioneel het geval was.







City Hall Park blijft ook een aangename plek om te vertoeven.




Vervolgens liepen we over de legendarische Brooklyn Bridge. Vet uitzicht heb je trouwens vanaf die brug!





In de omgeving van het Newyorkse stadhuis zijn een aantal historische gebouwen te vinden. Robin wist daar wel raad mee. Fotograferen die handel! Hij merkte op dat New York toch een erg fotogenieke stad blijft; het maakt niet uit waar je je camera op richt, je krijgt hier sowieso nagenoeg altijd een fotogenieke plaat. Dat ben ik zeker met hem eens. Deze stad blijft een paradijs voor fotgrafen.






Vervolgens gingen we naar de wijk SoHo. Ik heb daar tien maanden gewerkt, dus ik ken de wijk als geen ander (al zeg ik het zelf, ahem). De wijk is nog altijd even
fotogeniek gebleven!






SoHo blijft natuurlijk tragically hip. Deze wijk is zo cool, dat het onder zijn eigen gewicht bezwijkt. Deze voormalige kunstenaarskolonie behoort inmiddels tot de tien duurste postcodes van de V.S., als het om vastgoed gaat.



Washington Square Park, waar wij vervolgens naartoe trokken, blijft (hoe je het ook wendt of keert) een van de meest levendige openbare ruimtes in de stad.
Noem het maar het kloppend hart van Manhattan!



Het (de?) Greenwich Village blijft een van de meer knusse wijken van de stad.






Natuurlijk kon ik ze niet laten gaan zonder ze het Hudson River Park te laten zien. Het is zo'n beetje mijn favoriete park in New York. Graag kom ik hier om even uit te waaien en om een frisse neus te halen. Op warme zomerdagen biedt het briesje dat hier altijd waait, vaak een aangename verkoeling. En dat konden we maandag wel gebruiken, aangezien de temperatuur boven de 25 graden uitsteeg.









For sure moest ik ze ook het (de?) High Line Park laten zien. Dit icoon van een park heeft indruk gemaakt op planologen en architecten wereldwijd. Een voorbeeld van de her-ontwikkeling van industrieel erfgoed. Tegenwoordig is het op de High Line vooral zien, en gezien worden.











Tot besluit gingen we nog even een kijkje nemen bij het Flatiron building, 't blijft een prachig gebouw!





Na een lange dag en een uitzonderlijk lange stadswandeling hielden wij het na onze bezichtiching van het Flatiron building voor gezien (ik moest immers naar college). Met een gerust hart kan ik ze nu terug naar Nederland laten gaan, ze hebben immers het "echte" New York gezien, in plaats van die standaard, toeristische zaken zoals 't Vrijheidsbeeld of Times Square. Mij zul je daar zo snel nog niet vinden.
't Was een mooie dag, ik krijg er geen genoeg van om de bezienswaardigheden van deze stad af te gaan. Tegelijkertijd wordt ik me er, elke keer als ik de bezienswaardigheden van deze stad zie, meer bewust van hoe mooi het is om deze stad je thuishaven te noemen. Het ultieme paradijs voor de fotografieliefhebber.

Cheers,

R

Geen opmerkingen:

Een reactie posten