de weersvooruitzichten!

vrijdag 26 februari 2010

Wilhelmus van Nassouwe Ben ick van Duytschen bloet

Deze week moest ik me naar mijn Amerikaanse medeburgers verantwoorden over de blunders op die op de Winterspelen zijn begaan door de coach van Sven Kramer. Een opzich goede rit van Kramer, met de potentie te eindigen bovenaan het erepodium terwijl het Wilhelmus klinkt, werd om zeep geholpen door de ingeving van zijn coach dat hij een wissel moest maken. We kennen de gevolgen van die beslissing allemaal.
Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat Kramer's succes verkracht is door zijn coach. Arme Sven!


Verder had ik deze week visite. Andy, een Duitse (ex-) uitwisselingsstudent aan de University of Florida met wie ik in de herfst van 2008 in Gainesville bier dronk (zo ook afgelopen Januari in zijn hometown, Aachen), was hier een weekje in The Big Apple. Zijn vriendin was hier uit Keulen en samen verkenden ze de stad. Ik was twee keer met hem wezen stappen, want ik heb nog steeds weinig tijd voor dat soort dingen. Maar 't was gezellig. We zijn twee keer naar de indoor beergarden genaamd "Der Schwarze Koelner" geweest, waar we een paar glazen Koelsches Wasser hebben gedronken, die later op de avond werden afgelost door pullen Jever, het Friese kruidenbier. De eigenaar is een (zwarte) Amerikaan die 17 jaar lang in Keulen heeft gewoond. Als ik uitga, ga ik bij hem op bezoek. Ik was er al een paar keer met studiegenoot Alex geweest (ook een Florida graduate). Al aan de bar hangende, vulde Der Schwarze Koelner onze glazen een paar keer kostenlos bij, gegeven het feit dat ik een graag geziene gast ben.
Verder zijn er plannen in de maak om in Mei een week of 6 naar Europa terug te gaan. Specifiek gezegd, ga ik een maand naar Berlijn in het kader van een studenten uitwisseling. Wij gaan het gebied aan de oevers van de Spree bestuderen, en kijken hoe dat na de val van de muur tot ontwikkeling is gekomen. De tegenprestatie is dat er in de herfst een lading Duitse studenten de ontwikkeling van Brooklyn's waterfront aan de East River komt inspecteren. Ook gaan we een paar dagen naar Hamburg om het megaproject HafenCity te bekijken, een van de meest succesvolle stedelijke vernieuwingsprojecten in de recente geschiedenis. Zie het als het Canary Wharf (in London) van Duitsland. Een eventueel uitstapje naar Freiburg in Baden-Wuertemberg is ook nog een optie die open staat, de docent doet zijn best om ook dat rond te krijgen. Als klap op de vuurpijl ga ik met mijn ouders een weekje naar een huisje in het Harz-gebergte, in het voormalige grensgebied tussen Oost- en West Duitsland. Paar daagjes relaxen dus in een mooie omgeving!!
Dat soort dingen houden het leven spannend en aangenaam. Het ergste wat je kan overkomen is naar mijn mening je hele leven in dezelfde plaats doorbrengen. Dat is echt ondragelijk saai, nietwaar?! Ik doe dan ook mijn uiterste best om regelmatig een change of scenery te bewerkstelligen, en tot nu toe vind ik dat ik het aardig doe!!
Nog een fijn weekend verder, lezers!!

R.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten