de weersvooruitzichten!

zaterdag 20 februari 2010

Got Alibi?

I.t.t. mijn vorige blog, of beter gezegd de blog daarvoor, ga ik het ditmaal niet uitsluitend over mijn stage hebben. Het volstaat te zeggen dat ik nog steeds druk bezig ben om ervoor te zorgen dat de Amerikanen kunnen blijven fietsen.


School is busy like a motherfucker, zo houd ik me bezig met toegepaste opdrachten demografie en heb ik al 1 deelvak afgesloten, waarin we ons bezig hielden met het ontwikkelen van onze vaardigheden om met de hand een plantekening te maken.



Ook ben ik intussen aardig bekent met GIS, waar ik me in een ander deelvak op richt. We moeten met behulp van deze computerapplicatie onze onderzoekskwesties verder ontwikkelen en definieren.
Straks ga ik naar de bieb om een opdracht voor dat vak te maken die maandag due is.


Voor de het vak history&theory of city planning moeten we nogsteeds erg veel lezen. Voor a.s. dinsdag heb ik de taak de literatuur van deze week samen te vatten en te presenteren in de les. Flink lezen dus dit weekend.
Voor fundamentals of planning hebben we ook werk zat. We zijn aan de slag gegaan met het organizeren van een community outreach exercise. We presenteren de buurtbewoners een overzicht van onze bevindingen van de SWOT analyse die we op de wijk hebben losgelaten. Dat dient om ze te informeren van wat de sterke en zwakke kanten zijn van de wijk. Daarna kunnen we samen gaan brainstormen over de toekomst van de wijk, die net onder Harlem ligt, aan de noordwest hoek van Central Park. Het is een overwegend Spaanstalige wijk die (ondanks de grote winsten die het afgelopen decennium zijn gemaakt op het gebied van veiligheid) nog steeds een paar criminele bendes, the true gangs, heeft die er leven on the down-low. Maar, om positief te blijven, de buurt heeft een paar parkjes in haar omgeving en dat is dan weer een grote asset!

Ook ben ik naar de barbershop on the block geweest, waar my homie Carley voor 14 dollar je een knipbeurt geeft. Ik liet even doorschemeren dat ik nogal bezorgd ben over mijn inhammen. Hij stelde me echter gerust; "That's what we all come here for. We're gonna cover that sucker up!"

Vrijdag morgen was ik met mijn toekomstige collegae, oftewel de studenten stadsplanning van Columbia University, New York University, Hunters College en Pratt, te gast bij het Department of City Planning. Het was open huis en de studenten kregen van een planner een presentatie over de dagelijkse werkzaamheden oftewel de day-to-day business van de ambtenaren aldaar. Het was een gevarieerd zooitje, en alhoewel de meeste studenten uit de States komen, was er ook een jongen uit Zwitserland en dames uit Vancouver en Argentinie. De planningsbaas vertelde dat hij al 25 jaar bij de gemeente werkt en het beleid gaanderweg heeft zien veranderen. Het was goed om ook eens iets van iemand uit de beroepspraktijk te horen als tegengas voor wat we van onze docenten te horen krijgen. Bovendien was het weer een ochtendje van het type "networking like a conference"!

Verder was ik donderdag, nu Andy hier is met zijn vriendin, met hun uit eten geweest. Vrijdag was ik met studiegenoot Alex naar Alibi geweest, de lokale kroeg. Dat is een klein en bomvol cafeetje waar je altijd wel nieuwe mensen ontmoet. Je zit er immers zo op elkaars lip dat je gemakkelijk een gesprek aangaat met elkaar. Ik heb een very nice girl ontmoet die toevallig ook op Lafayette woont, en 7 januari hier is gesettled om te studeren, hoe kan het ook anders. Ze komt uit West Palm Beach, Florida.

To be continued,

Ronald

1 opmerking: