de weersvooruitzichten!

maandag 26 september 2011

Zoekende naar de balans

Waarde lezers,

't is alweer enige tijd geleden, dat ik m'n laatste blog hier heb geplaatst.

Ik vindt het, nu ik hier circa 1 jaar, 8 maanden, en twee weken heb gewoond, een mooi moment om eens even na te denken over hoe ik New York City nou heb ervaren als woonplaats. Goed, het is nog wat vroeg, maar ik denk dat ik de balans al wel kan opmaken.

Allereerst: ik ben absoluut geen New Yorker. Verre van. Ik identificeer me niet met "New York". Een mega stad van meer dan 8 miljoen mensen voelt voor mij te onpersoonlijk aan. Liever houdt ik het lokaal; d.w.z. dat ik mezelf liever als een "Brooklynite" beschouw, een inwoner van Brooklyn dus. Dit stadsdeel herbergt circa 2.6 miljoen van de 8.2 miljoen inwoners van de gemeente New York (dat is al heel wat dus). Zodoende is het het grootste stadsdeel van New York; de meeste mensen die in de gemeente New York City wonen, wonen in Brooklyn. In veel opzichten is Brooklyn dan ook het "echte" New York. Omgekeerd trek ik mij van de andere stadsdelen vrij weinig aan. Zo kom ik bijna nooit in de Bronx, Queens, of Staten Island. Manhattan doe ik af en toe aan, maar alleen als ik een goede reden heb. Doorgaans vermijdt ik dat eiland als de pest. Teveel toeristen, en zakenlui. Niet bepaald het type mensen waaronder ik me op m'n gemak voel. Brooklyn, daarentegen, herbergt vooral studenten, en andere artistieke jongelui. In Brooklyn zijn de mensen verder veel minder oppervlakkig dan in Manhattan, men zegt waar het op staat. In Brooklyn kun je ook nog gewoon een biertje bestellen voor 3 dollar, waar je er in Manhattan al gauw 8 dollar voor moet neerleggen.

Over het algemeen denk ik niet dat New York voor mij is weggelegd. Ik stoor me ongelooflijk aan de voortdurend afgaande alarmsystemen van de auto's die continu afgaan omdat er weer eens ergens in een auto wordt ingebroken; de sirenes die voortdurend voorbij komen; de ijscoman met zijn irriterende deuntjes;  het lawaai dat nog ver van de daadwerkelijke bouwwerkzaamheden te horen is; en het voortdurende getoeter van alle auto's en taxichauffeurs hier. Dat haalt me het bloed onder de nagels vandaan. Soms is het stadsleven gewoon te overweldigend. Zeker in hartje New York.

En dan heb ik het nog geen eens over de luchtkwaliteit gehad. Al die auto's vervuilen de lucht enorm met al die uitlaatgassen. Daarnaast heb je nog de straatverkopers die rustig hun hotdogs bruin staan de bakken op de stoep; het fenomeen heeft enorme rookwolken tot gevolg. Niet voor niets sterven er per jaar 3000 New Yorkers aan astma. De luchtkwaliteit in deze stad laat veel te wensen over.

Wat mij nog het meest irriteerd, zijn de automobilisten hier. Als fietser moet je constant hun mogelijke fouten incalculeren. Het is niet zo dat automobilisten rekening houden met fietsers; dat is eerder andersom. Als fietser voel ik me dan ook voortdurend alsof ik mijn leven op het spel zet door te gaan fietsen.

Al met al wil ik toch zeker niet te negatief overkomen, maar als Nederlander heb ik er nou eenmaal een handje van om overal over te gaan lopen klagen. Alle nadelen die aan het leven in New York kleven, zijn vooral van toepassing op Manhattan. In Brooklyn gaat het er allemaal een stukje rustiger aan toe. De lucht is net even wat schoner, de straten zijn net even wat minder druk, en er is behoorlijk minder lawaai te horen. Het leven in Brooklyn is een stuk "leefbaarder". Daarnaast wonen veel van mijn vrienden hier. Ik heb ook mijn stageplek hier, wat wellicht vooruitzichten biedt op vast werk. Maar, bovenal, stel ik de unieke instelling van de Brooklynites toch wel erg op prijs. De mensen in Brooklyn zijn over het algemeen kritisch, nuchter, en creatief. Dat is lang niet op alle New Yorkers van toepassing. Brooklynites zijn ook bovengemiddeld actief in de creatieve sector; Brooklyn is niet voor niets een wereldwijd epicentrum van architectuurbureaus, mode ontwerpers, meubelontwerpers, kunstenaars, muziekanten, en ga zo maar verder. Er heerst hier gewoon een erg sterke creatieve "spirit". Alhoewel New York voor de buitenwacht vooral bekend staat als financieel centrum (denk maar even aan wall street), is het toch een veelzijdige stad die voor elk wat wils heeft. Uiteindelijk heb ik er ook mijn thuishaven gevonden, in Brooklyn.

Al met al weet ik niet zeker of ik hier kan blijven wonen na mijn afstuderen. Ik hou zielsveel van Brooklyn, maar het stadsleven wordt me zo langzamerhand wat teveel.  Ik heb dan ook besloten me, in mijn zoektocht naar een baan, vooral te richten op banen in andere steden; steden die wat kleiner zijn. Ik noem een Seattle, een Portland, een San Francisco. Ja, ik houd er de ambitie op na om naar de westkust van de V.S. te vertrekken.  Maargoed, al mocht het kantoor waarop ik stage loop over de brug komen, dan ben ik er spoedig bij. Ik zou maar al te graag bij hun in dienst gaan. Het is zeker geen straf om in Brooklyn te wonen. Ik kan nog wel een paar jaar mee in deze stad. Maar meer dan een paar jaar moet het dan ook niet worden.


-rw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten