de weersvooruitzichten!

maandag 5 september 2011

hoogwaardig bezoek!

waarde lezers, het was goed raak vanavond. ik was nog maar nauwelijks een week terug in new york, of er was al weer nederlands bezoek aanwezig! zoals altijd, waardeer ik het ten zeerste wanneer nederlanders de moeite nemen om mijn nieuwe woonplaats te bezoeken. het blijft tenslotte toch een stukje erkenning; men zou namelijk niet de moeite nemen om helemaal naar new york af te reizen als het niet 1 van de gaafste steden van de wereld is. en, aangezien het zo'n gave stad is, is de zes-uur durende vliegreis slechts een kleine op-offering die je moet maken alvorens je het genoegen hebt om hier rond te dwalen. ik bedoel, wie wil new york nou niet verkennen? ik heb er alle begrip voor als mensen hier naartoe komen; sterker nog, ik raad iedereen aan om eens een bezoekje te brengen aan deze prachtige stad. bovenal gaat het mij om het gezelschap van mijn landgenoten. in mijn dagelijks leven ga ik uitsluitend om met amerikanen; om precies te zijn, ben ik 90% van mijn tijd bezig met studie en stage; de rest van de tijd besteed ik aan het daten (blijft leuk) of anders aan het uitgaan met mijn studiegenoten. als ik ook maar een momentje vrij heb, ga ik al gauw de hort op met een 1 of andere dame van het pratt institute of zo; daarnaast ben ik er ook altijd voor in om met maten een pilsje te pakken. maar nederlands gezelschap; dat blijft toch vrij uniek. zelden heb ik het genoegen om hier in het nederlands te babbelen. dat blijft erg grappig, want mijn nederlands is niet meer wat het geweest is!! daarnaast mis ik ook echt de nuchtere, heldere, en scherpe blik van de nederlanders. men noemt zaken bij de naam; er worden "onder nederlanders" nergens doekjes om gebonden. je zegt waar het op staat. op klare taal kun je altijd wel rekenen. dat is in amerika wel anders; men formuleert alles op een erg diplomatieke manier, het is belangrijker om positief op iemand over te komen; aan realistisch zijn hecht men weinig waarde. zolang je je gesprekspartner maar niet kwetst, is een leugentje om bestwil de normaalste zaak van de wereld. ik begrijp dan ook waarom sommige nederlanders amerikanen als oppervlakkig beschouwen. het gaat hier allemaal om de buitenkant, maar diepgang is af en toe ook wel erg ver te zoeken. dat geef zelfs ik toe, en ik ben me toch een amerika-liefhebber waar je "U" tegen zegt! mijn nicht gaby en haar man dennis waren hier in new york. om precies te zijn, waren zij hier voor 3 dagen. het beste koppel reisde dit afgelopen decennium maarliefst 19 keer af naar amerika. petje af, hoor. dat bewijst zeker dat het hier om amerika-liefhebbers gaat! deze mensen houden wellicht zelfs nog meer van amerika dan mij. uiteraard blijf ik zelf ook een groot amerika-fan; ik moet helaas opbiechten dat ik na 3 jaar hier te hebben gewoond, ook de nadelen van amerika goed ken. er zijn toch dingen die je minder snel mee krijgt als toerist. soms moet je gewoon ergens naartoe verhuizen om te ondervinden dat jouw ideale land ook maar gewoon een land is. er bestaat niet zoiets als het perfecte land. uiteindelijk zijn amerikanen, net zoals nederlanders, ook maar gewoon mensen. mensen die vroeg opstaan om naar hun werk te gaan. mensen die om 10 uur 's morgens hun koffiepauze nemen. mensen die in het weekend graag naar sport kijken. tsja, uiteindelijk blijft het dagelijks leven ook maar gewoon het dagelijks leven. het maakt niet uit of je je in de verenigde staten of in nederland bevindt; iedereen moet werken en iedereen staat vroeg op. wat dat betreft is het leven overal het zelfde. -rw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten