de weersvooruitzichten!

donderdag 15 september 2011

fietsen delen. etc.

waarde lezers, vandaag was een bijzondere dag voor ons new yorkers. de gemeente kondigde aan, dat het de komende maanden zal werken aan een bike-share systeem. dat systeem houdt in, dat er in de lente 600 fiets-stations in de stad zullen verschijnen, met een totaal van 10.000 fietsen. feitelijk zullen er 600 fietsstations verschijnen in deze stad, waar leden een fiets kunnen ophalen, om vervolgens deze fiets weer in een ander station achter te laten; een station aan het andere uiteinde van hun rit, wel te verstaan. je kunt je opgeven om van dit systeem gebruik te maken. lidmaatschap kost honderd dollar per jaar, minder dan een maandelijkse metro-pas. je haalt je lidmaatschapskaart door een gleuf, en je kunt een fiets mee nemen. en dan begint je reis. en die fiets kun je vervolgens weer achterlaten ergens in de buurt van jouw bestemming, in de 600 stations die deze stad zal hebben. stations zullen overal in manhattan en in bepaalde delen van brooklyn te vinden zijn. uiteraard moet er nog wel het 1 en het ander gebeuren voordat het zover is. er moet bepaald worden waar die fietsstations gebouwd gaan worden. hoe ze eruit gaan zien, en hoeveel fietsen er per station beschikbaar zullen zijn. je raad het al: mijn bureau, waar ik stage loop, is geselecteerd om die taak aan te snijden. samen met een tweetal ingenieursbureaus werken wij de komende maanden aan de implementatie van deze ambitie. er is dus nog volop werk te verrichten voordat het zover is! deze klus brengt behoorlijk wat "centen" in het "laatje" van mijn werkgever. de beste man heeft dan ook al aangekondigd dat er wellicht binnekort een contract voor mij klaar ligt. aan mij is dan ook de taak toebedeeld om te bezien of ik daadwerkelijk bij dit bureau in dienst wil blijven, en of ik mezelf met de planning van dit systeem wil bezig houden. nu ben ik de minste niet, heb ik al te kennen gegeven dat ik mezelf aanbevolen houdt voor dergelijke werkzaamheden. alhoewel ik, open als ik ben, eerlijk moet toegeven dat het vooruitzicht om naar nederland terug te keren, geen kwaad vooruitzicht is; is de kans aanwezig dat ik in new york blijf om hier te werken aan dit bike-share systeem. een gegeven paard kijk je niet in de mond. men mag al lang dankbaar wezen dat er een dergelijke kans klaar ligt. kijk vooral deze video van een zekere persconferentie die vanmiddag plaatsvond in new york. ik was erbij: -rw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten