de weersvooruitzichten!

zondag 29 augustus 2010

Some Sunday Sightseeing on a Summer's Day

Dear family and friends,


Intussen ben ik alweer sinds dinsdagavond terug in de grote appel oftewel NYC.
Omdat morgen (oftewel maandag) de colleges weer beginnen en het nieuwe studiejaar van start gaat, heb ik het mooie weer vandaag nog even waargenomen. Mijn vrije zondag middag heb ik al fietsend doorgebracht, en zoals jullie van mij gewend zijn, ging ik gewapend met camera op pad.
Ik heb het al eerder gezegd, maar zal het blijven herhalen: deze stad is echt verbazingwekkend, en als een stadsplanner kijk ik er m'n ogen uit.
Hieronder volgt een samenvatting van mijn fietstocht.

De eerste wijk waar ik door fietste was het historische Williamsburg, in Brooklyn. Een van mijn favoriete wijken van Brooklyn, zonder twijfel. Gisteravond (zaterdag) deed ik hier overigens met 2 studiegenoten nog meerdere kroegen aan.





Vervolgens heb ik over de Williamsburg Bridge gefietst, en kom ik uit in de wijk SoHo in Manhattan.


Mijn bestemming was de High Line. Waar het voormalig een verhoogde spoorlijn was, is het recentelijk omgebouwd tot een stadspark. Je zweeft boven de straten van Manhattan, en wandeld op enige hoogte boven het Meatpacking District, The West Village en Lower Chelsea.
Een zeer bekend en populair park. De Nederlandse planting designer Piet Oudolf heeft bovendien het beplantingsschema samengesteld voor dit park, dat is ontworpen door het gerenomeerde landschapsarchitectenbureau Field Operations.
De constructie van het glazen gebouw in de verte (het hoogste gebouw) is pas recentelijk voltooid; het zijn luxe apartementen. Het zieke is, dat het exterieur aan drie zijden volledig uit ramen bestaat. Een ander weetje: het gebouw is pal naast een gevangenis gesitueerd, en de gevangenen kunnen zo naarbinnen kijken bij de nieuwe, rijke inwoners van de toren. Typisch iets New-Yorks.
De ombouw van de spoorlijn tot een park heeft een nu al een behoorlijk spin-off effect teweeg gebracht; nabij het park zijn de bouwactiviteiten aardig toegenomen. De hele buurt zit in de lift, zou je kunnen zeggen.




Het uitzicht vanaf The High Line.


Hello, Empire State Building!
(Op de voorgrond wederom een vrij nieuw gebouw. New York staat vol met dit soort post-moderne architectuur).






De foto hieronder toont het (momenteel nog gesloten) tweede gedeelte van The High Line. De constructie is daar nog in volle gang, alhoewel je duidelijk ziet dat het al ergens op begint te lijken. Vergelijk het eens met de foto eronder, die ik in April heb gemaakt.


De ombouw van het park geschied in 3 fasen. Momenteel is slechts het eerste gedeelte gereed.
De volgende geplande uitbreiding van The High Line is in de lente gereed. De derde fase laat wat langer op zich wachten, maar als 'ie eenmaal gereed is, zal het park zich anderhalve mijl boven Manhattan uitstrekken. Bekijk de plannen hier!


Na de High Line te hebben verlaten fiets ik richting het Financial District.





Ground Zero.


Er komen overal in New York steeds meer vrijliggende fietspaden bij. Genieten.


Het zuidelijke uiteinde van Broadway. De straat is hier vrij nauw (althans, voor Amerikaanse begrippen), in combinatie met de hoogbouw maakt dat het dat je hier een echte "Street Canyon" hebt.


Battery Park, gelegen in het meest zuiderlijke puntje van Manhattan. Tijdens de kolonisatie van de Nederlanders stond er een batterij kanonnen opgesteld op deze plaats, vandaar de naam.


Een herinnering aan de Nederlandse oorsprong van de stad.


Het monumentale U.S. customs house.


Bowling Green, een miniscuul parkje in het Financial District. Het is het enige stukje land in Manhattan dat nooit is bebouwd. Dat is het idee achter het park: het gras ligt er nog net zo bij als toen de stad gesticht werd.


Goodnight, Lady Liberty


Battery Park.


"Pier A" in Battery Park wordt momenteel gerestaureerd.


Beelden van verlogen tijden.


"Clinton Castle", een fort wat door de Nederlanders (en later de Britten) gebruikt was. Op de achtergrond de torens van Battery Park City.


Jersey City aan de overkant van de Hudson River.


Ik was niet de enige fietser ter plaatse.


Noordelijk van Battery Park ligt Battery Park City. Een smalle strook land langs de rivier de Hudson. Dit is een "planned community", het hele gebied (inclusief de parkachtige boulevard) is de jaren 80 en 90 gebouwd. Je vindt hier malls, woontorens, restaurants, een bioscoop, een jacht haven, en een boel kantoren van onder meer Deloitte & Touche en Goldman-Sachs.








Uitzicht op de Westside vanaf Battery Park City.

Een doorkijkje naar de andere kant van het eiland, waar City Hall is gesitueerd.



Tot zover Battery Park City. Tijd om terug richting Brooklyn te gaan!
Op de terugweg kom ik weer langs Ground Zero.


Onderweg passeer ik ook deze oude kerk, de Grace Church, aan Broadway.


Broadway by Night.


Tot zover deze fotoreportage van mijn fietstocht. Er valt nog veel meer te vertellen over wat er allemaal gebouwd is, wordt, of zal worden. Gelukkig heb ik nog anderhalf jaar studie in New York voor me om ook andere bouwprojecten te bezoeken (en daarover te berichten op deze blog)!

Hope you enjoyed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten