de weersvooruitzichten!

vrijdag 8 januari 2010

Hello Brooklyn

Voor de eerste keer dan nu een bericht vanuit mijn nieuwe apartement, gelegen op 168 Lafayette Avenue, in de wijk Fort Greene, in de borough Brooklyn. Ik heb jullie veel te vertellen, maak je borst maar nat.
Woensdag heb ik op Schiphol een kogel ontweken, bij wijze van spreken. Kort nadat mijn Royal Dutch Airlines boeing het luchtruim inging, werd Nederland overvallen door nog een sneeuwstorm, wat de grootst mogelijke vertragingen voor vliegverkeer veroorzaakte. Gelukkig was ik toen al pleitte. Het afscheid nemen van mijn familieleden (Rutger, Laura, Niels, Bas, Mar, pa, ma, en oma, bij deze nog eens bedankt dat jullie me kwamen uitzwaaien) viel mij zwaar. Na enige tranen vertrok ik dus. De vlucht was, zoals altijd, zwaar klote. De ijle en dramatisch droge lucht, het vreselijk vieze vliegtuigvoer, de jankende jochies, de zeer begrense beenruimte, en het gebrek aan gelegenheid tot slapen, is iets wat je maar moet tolereren als je naar je geliefde land terug wilt. Eenmaal op JFK aangekomen sprongen de tranen mij opnieuw in de ogen toen ik daar een grote Amerikaanse vlag zag wapperen. Honey, I'm home!
Na een taxirit kwam ik aan in een prachtig, laat 18e eeuws stukje van mijn nieuwe wijk: Fort Greene. De oude gebouwen maakten het dat je je net zo goed in bijvoorbeeld London, Dublin, Amsterdam of Berlijn waant. Dat spreekt mij aan aan het Noordoosten van de V.S.: de steden hebben, in tegenstelling tot in Florida, een echt historisch karakter. De gehele wijk is uitgeroepen tot erfgoed (en terecht).

Natuurlijk ging ik de zesde januari na mijn aankomst in mijn eigen chique Victoriaanse-stijl woning (de ornamenten in het interieur en de hoge plafonds doen mij denken aan het stadspand in Utrecht waar studiegenoot Tijn thans woont) niet meer op pad. Donderdagmorgen trok ik er echter op uit om Brooklyn uit te kammen. Downtown heb ik gehad, zo ook mijn eigen omgeving, Fort Greene. En natuurlijk de campus van het Pratt Institute. Verder zie je mij de komende tijd vast vaker in de "Connecticut Muffin" een kleinschalige koffiebar hier vlakbij. Ideale plek om je koffie en bagel te nuttigen, terwijl je op je labtop druk verder gaat met je jobsearch (well, at least that's what I do).


Tot slot, zondag is er een kennismakingsbijeenkomst van de City and Regional Planners. Vanaf de 12e tot de 16e heb ik de introductie. Daarna wordt het echt bikkelen. Voor nu, geniet ik van de paar dagen die ik heb om te settelen. Het voelt goed hier weer terug te zijn, heel goed. De eeuwige euforische stemming, die ik ook in Florida voelde, is weer teruggekeerd. The next two years are gonna rock!!!

6 opmerkingen:

  1. Ziet errrr geill uit bro!
    More pics! More pics!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. And so, it was the dawn of a new era again :). All the best mate!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ronald,

    Effe checken of ik nu wel kan reageren..dank voor de foto's van de campus...wat heerlijk dat je daar zit..ziet er erg mooi uit die campus, ik zie wel vergelijking met Britse univs, of vergis ik me..Dank voor je mailtje..bereid je maar voor op meer:)
    xx, Ryo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ronald

    Ziet er inderdaad gaaf uit allemaal. Niet helemaal het geijkte beeld dat je van NY hebt.
    Geniet er van en maak je dromen waar.
    Liefs, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik zo in Google Streetview kijk, kan je om de hoek heerlijk hardlopen op een atletiekbaan...... Goed voor je conditie na het eten van al die hamburgers.....

    Groetjes,

    Rutger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig zo'n hek voor je deur, met daarop het huisnummer van boven naar beneden 168 ;-)

    Grtz,

    Rutger

    BeantwoordenVerwijderen