de weersvooruitzichten!

zaterdag 18 juni 2011

Stadslandbouw

Hoi,


Voor het vak "Urban Agriculture: Design/Build" richtten wij ons op het ontwerp van een tweetal stadsboederijen, die gesitueerd zijn op het dak van twee verschillende gebouwen. Rooftop farms, heet dat in goed Engels (ik geloof niet dat er een vergelijkbare term bestaat in het Nederlands; ik stel de term "Dakboederijen" voor, alhoewel dat lang niet zo gaaf klinkt als rooftop farms!!).
1 van de gebouwen is gesitueerd in de Lower East Side, een wijk in Manhattan; het tweede gebouw ligt in de wijk Bushwick, in Brooklyn.
De twee bakstenen gebouwen (tussen die twee hogere torens in gelegen) vormen de locatie voor de dakboerderij in de Lower East Side.


In vier weken heb ik met mijn partner (we werken in groepjes van 2) een ontwerp ontwikkeld voor de twee rooftop farms. We hebben het volle spectrum van ontwerpmedia benut, van schetsen tot autocad tot google sketchup.

Zie hier wat schetsen die dateren van het begin van het semester.




Sinds de eerste schetsen is ons ontwerp veel gedetailleerder geworden, intussen hebben wij met computerprogramma's het ontwerp naar een professioneel niveau gebracht.






Ik heb een diagram gemaakt dat (hopelijk) weergeeft hoe het gesteld is met de circulatie van water op de rooftop farm in de Lower East Side, alsmede van de rooftop farm in Bushwick.



Met google sketchup maakte ik enkele visualisaties die het door ons voorgestelde ontwerp weergeven.






Intussen is de praktische fase aangebroken. De komende weken trekken wij erop uit, en bezoeken we de vele stadsboerderijen die New York City (hoofdzakelijk Brooklyn) rijk is. Het barst hier van de stadslandbouw; het belang dat de New Yorkers aan lokaal geproduceerd voedsel hechten, is erg groot. In het tijdperk van de klimaatverandering is dit belangrijk, omdat het vervoeren van voedsel over langere afstanden alleen maar lijdt tot een grotere CO2-uitstoot. Kortom, het importeren van voedsel vanuit ver gelegen plaatsen wordt beschouwd als slecht voor het milieu en dient, voor zover mogelijk, vermeden te worden!
De reden waarom wij een aantal stadsboerderijen afgaan, is omdat we proberen een beter idee te krijgen over hoe stadslandbouw er nou aan toe gaat in de praktijk. We kunnen wel op de universiteit blijven schetsen; hoe dan ook, dat heeft maar weinig zin als je geen idee hebt over hoe stadslandbouw in de prakijk plaatsvindt. Door stadsboerderijen te bezoeken, krijgen we een beter beeld van de eisen die de praktijk van de stadslandbouw stelt aan ons plan/ ontwerp voor de twee rooftop farms.

Deze zaterdag heb ik met mijn klasgenoten flink wat veldwerk verricht.
We gingen naar een community garden in de wijk Bedford Stuyvesant in Brooklyn; en we hebben ter plaatse een irrigatiesysteem aangelegd.

De dame in dat witte bloesje is onze docente. Een zeer inspirerend mens, ze doceert het vak met een ongelofelijk enthousiasme. Dat is besmettelijk, moet ik toegeven.
Wellicht is het de beste docent die ik tot nu toe heb gehad aan het Pratt Institute. Over het algemeen geldt dat docenten hier vrij 'down to earth' zijn; je kunt ze altijd benaderen en je spreekt ze met hun voornaam aan (dat is in Nederland wel anders). Deze docente heeft ons zelfs uitgenodigd om de eindpresentatie van onze ontwerpen voor de rooftop farms in haar achtertuin te houden; gevolgd door een gezamenlijk diner bij haar thuis. Amerikaanse gastvrijheid!


De "Patchen Avenue Community Garden", waar wij te gast waren. Ze groeien hun gewassen op verhoogde bedden aarde.


Toen wij er aankwamen, was er geen irrigatie systeem geinstalleerd. Wij werken aan een systeem om het regenwater op te vangen, op te slaan, en uiteindelijk te distribueren in de verhoogde bedden waar de gewassen en planten groeien.







De komende weken zal ik nog wel vaker het veld ingaan om met mijn studiegenoten (beter gezegd, studiegenotes) daadwerkelijk ons steentje bij te dragen aan de bouw van stadsboerderijen in New York City. Ik hou jullie op de hoogte!
Cheers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten