de weersvooruitzichten!

donderdag 1 juli 2010

Back from Berlin














Waarde lezers,

Zo, de studiemaand in Berlijn ist vorbei, en entlich habe ich dan die Zeit om een beetje mijn blog zu updaten! Jawohl! Uit de lange radiostilte konden jullie natuurlijk al lang afleiden dat het programma, waaraan naast mijzelf nog circa 30 andere studenten deelnamen, erg intensief was. Naast eindeloos lange dagen op de uni (dikwijls van half 9 ’s morgens tot na achten in de avond), vele excursies, en een flinke hoeveelheid lezingen, greep ik werkelijk elk studie-vrij moment aan om de stad te verkennen (op mijn witte Duitse mountainbike—die inmiddels weer aan een Duitse student is doorverkocht) of om met studiegenoten een paar pullen pils te proeven. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat het een maandje van het type “carpe diem” is geweest. Ik heb er echt van genoten. En alhoewel de studie soms een serious struggle was, voelde het trotzdem nog altijd een beetje als vakantie. Want ik had immers geen stageverplichtingen deze maand, en dat merkte ik: ik had zowaar tijd voor andere dingen!

De groep studenten was zeer gemixt:
• 12 studenten van Pratt (architecture en city & regional planning)
• 1 student van Columbia University (city & regional planning)
• 4 studenten van de Beuth Hochschule für Technik (architecture)
• 3 studenten van de University of California Berkeley (architecture en city & regional planning)
• 10 studenten van Iowa State University (architecture)
• 4 studenten van de Bauhaus Universität Weimar (Eurpäische Urbanistik oftewel Europese Stedenbouw)

De internationale samenstelling (van Brazilie tot Belgie, van Berlijn tot Brooklyn: we kwamen overal vandaan) van onze groep studenten leidde tot een ware kruisbestuiving van ideeën! Het was mij dan ook een eer om samen met andere studenten van over de hele wereld, mee te denken aan de planning van een stukje grond in een ware wereldstad! Intussen zijn onze plannen vervaardigd en zijn de presentaties gehouden. De feedback die we kregen was zeer positief. Onze ideeën worden op dit moment tentoongesteld in een uitgeverij in het hartje van Berlijn. Toen ik woensdagavond de tentoonstelling bekeek bedacht ik me, dat het toch wel erg mooi is dat wij op die wijze ons eigen intellectuele erfgoed hebben achtergelaten in Berlijn en een bijdrage hebben kunnen leveren aan de dialoog over de opbouw van de stad!

Ik ga het Berlijnse leven zeker missen. Het is een stad waar mensen nog niet zo gehaast zijn als in New York, waar het leven nog niet zo duur is als in New York, en waar je bovenal veel jongeren vindt uit alle hoeken van de wereld die er een paar jaar komen wonen om wat mee te krijgen van de tot niets dwingende sfeer in Berlijn. Het voelt dan ook niet echt aan als een hoofdstad; daarvoor moet er nog een paar jaar worden doorgebouwd want Berlijn is immers een stad die nog lang niet af is. Het heeft niet de grandeur van Parijs of Londen, laat staan de welvaart. Het is natuurlijk lang een verdeelde stad geweest die ook nog eens met zware verwoesting te maken heeft gekregen in WW2. Wel heeft het een levendige kunst-en muziekscene. Bovendien kun je er tot in de middag uitgaan (jaja, om half 10 's ochtends staat er nog een rij voor de discotheek. Only in Berlin!). Het is echt een live-and-let-live stad, quite laidback!
Ik kan er nog wel veel langer over praten maar daarvoor heb ik immers een Engelstalige blog aangemaakt! Zie daarom buildberlin.wordpress.com, mijn logboek waar ik de komende tijd ook nog wel een terugkijkend bericht zal plaatsen.

Intussen ben ik weer thuisgekomen in Brooklyn. Vanmiddag zo rond kwart voor 5 thuisgekomen, en om half zes begon het eerste college van het tweede gedeelte van het zomersemester alweer. "Van de hak op de tak" dus, zoals ze zeggen. Zo zit je in Berlijn, zo zit je in New York. Als je er even bij stilstaat is het toch haast te mooi om waar te zijn, 't moet niet veel gekker worden! Goed, ik ga maar eens pitten aangezien de jetlag me bijna knock-out slaat nu het hier half 11 's avonds is. Morgen weer stage lopen, ik heb er echt zin!

R.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten